GO Magazine

Wat kan dance leren van rock?

Een interessant panel op vrijdagmiddag. Wat kan de dance-industrie leren van grote broer rock? Discussieleider Willem Venema van Mojo poneerde een aantal stellingen om de relatie tussen beide werelden aan te geven, maar ging daarbij volgens iemand uit het publiek veel te rigoureus te werk

Deze persoon voelde zich persoonlijk aangevallen door uitspraken van de rock manager van Mojo en de bijeenkomst leek even te verzanden in een persoonlijke vete tussen twee organisaties. Want toen degene uit het publiek zich bekend maakte als de oprichter van Dance Valley en de contouren van het geschil duidelijk werden, greep het Italiaanse panellid Claudio Trotta in. Hij wist de gemoederen te kalmeren, waarna het panel van start kon gaan.

Aan organisatoren uit België (Rock Werchter, I Love Techno) en Denemarken (Roskilde) werd gevraagd wat zij zoal als obstakel tegenkomen bij het organiseren van een mega-evenement. Niels van Roskilde bleef daarin nogal oppervlakkig. Logisch, gezien het feit dat de ramp (negen doden) van 2000 nog redelijk vers in het geheugen ligt. Roel van Mojo Clearchannel uit België stelde dat je op een groot techno-feest rekening moet houden met het eventuele drugsgebruik van het publiek. En dat de regels met betrekking tot fouilleren in België sinds kort zijn aangescherpt. Die regels zijn in Italië al langer gemeengoed. ‘Alleen de politie mag daar bezoekers onderwerpen aan een body-search’, meldde Trotta. Verder stelde hij vast dat hij sommige locaties in Nederland heeft gezien waar feesten worden gegeven die in Italië niet eens open zouden mogen zijn.

Maurice Spijker, dance-booker van Mojo, benadrukte nog maar eens dat het bij lokale overheden in Nederland nog steeds “alarmfase nummer 1” is als je het woord house laat vallen. Het verhaal van degene die bij een aanvraag voor een feest het woord “house” zorgvuldig probeerde te vermijden en later van de ambtenaar te horen kreeg. ‘Oh, gelukkig, het is tenminste niet zo’n house-feest’, is daarbij illustrerend. Venema: ‘House is besmet, en wil je iets organiseren dan valt dat bij de gemeente in categorie 4. Wat inhoudt dat er een gigantisch deel aan security-personeel (wat door de organisatie zelf ingehuurd moet worden) noodzakelijk is.’

Een volgend punt is de zakenbehartiging van dj’s en de betaling. In het publiek zit ook Peter Elliot, een ervaren bookingsagent die onder andere de zaken behartigt van Basement Jaxx. Venema vraagt hem naar zijn mening en Elliot stelt dat Dance nu is, wat Rock eens was. ‘De dance-industry is groeiende en wat de dj’s nodig hebben zijn managers. Mensen die hun zaken goed behartigen en ze een heleboel randzaken uit handen nemen met betalingen en dergelijke. De dance-industie is groeiende en laat de belangrijke pionnen in de scene nou vooral professionaliseren en niet de kop ion het zand steken.’

Venema vindt het vreemd dat dj’s grif dubbel belasting betalen doordat ze een netto som vragen en daarnaast een vergoeding voor de kosten van hotel en vlucht. Anna Knaup van bookingsbureau Anna’s Agency weet daar het antwoord wel op: ‘het is zo gegroeid in de loop der jaren. Dj’s denken vaak nog old-school. Handje contantje en anders niks. Het is ook niet zo dat dj’s in een bus op een tour gaan zoals in de rockscene. Ze worden ingevlogen voor één gig.’

Het avondprogramma van het ADE maakt duidelijk dat het wel goed gaat komen met dance, al dan niet verweven met rockmuziek. De band Moloko, headliner van het ADE, treedt voor een uitverkochte Music Hall op en doet dat met verve. De prachtige stem van zangeres Roisin Murphy in combinatie met haar te gekke danspasjes brengen alle aanwezigen in vervoering. Het is niet alleen het sterke optreden van de band, maar vooral de energie die het in het geheel uitstraalt wat Moloko maakt tot super act. De supergevoelige plaat Statues heeft dit jaar een onverwacht succes gekregen. Moloko stond op zeer diverse festivals als Sonne Mond Sterne in Duitsland en Pinkpop en Lowlands in Nederland. Dat moeten de verantwoordelijken van de dance-industie hebben meegekregen. De cross-over act beleefde dit jaar zijn voorlopige hoogtepunt. De act rond de artiest (T. Raumschmiere, Junkie XL, Moloko) wordt steeds belangrijker en zal hopelijk navolging krijgen in 2004.