GO Magazine

Godzijdank beïnvloed door minimal

Misstress Barbara (gespeld met vier essen, om de woorden Miss en Stress te benadrukken) wordt in 1975 geboren in Sicilië. Op haar achtste verhuist het gezin naar Montreal, waar Barbara sinds die tijd woont. In 1994 verschoof haar muzikale interesse naar techno. Een jaar nadien verkocht ze haar drumstel voor twee SL’s en een mixer, waarna ze in 1996 haar eerste boeking krijgt. Sindsdien kijkt ze niet terug en is ze gevierd techno deejay over de hele wereld.

In Nederland heb je zowel op grote feesten (Awakenings) gedraaid als in kleinere clubs. Wat heeft je voorkeur? ‘Altijd in kleinere clubs, dat is intiemer!’

Je naam is de combinatie van Miss en Stress. Waarom stress? Komt dat vanwege je grote interesse in muziek? Heb je dan ook stressvolle dagen, bijvoorbeeld in het weekend of doordeweeks? ‘Stress omdat ik nooit rust heb. Ook als ik ogenschijnlijk rustig ben, denk ik nog aan een miljoen verschillende dingen, en heb ik stress als gevolg daarvan. Zo ben ik gewoon, en het toont dat ik om bepaalde zaken gewoon veel geef. Tijdens een normaal weekeind ben ik bijna altijd aan het draaien, dus doe ik bijna niets anders dan dat, reizen, en een poging wagen om wat slaap te krijgen tussen twee sets. Gedurende een normale doordeweekse dag werk ik meestal, achter de computer, ben met emails bezig of in de studio. Daar werk ik dan aan remixes of eigen producties. Omdat ik tegenwoordig bijna dagelijks draai als dj, en de hele wereld afreis, maak ik minder muziek dan ik zou willen en ben ook nog eens bijna nooit thuis.’

Is het publiek in Europa anders dan in de Verenigde Staten? ‘Compleet anders inderdaad. Geef mij maar het publiek in Europa. De mensen hier hebben veel meer muzikale culturele baggage dan in de VS.’

Ben je beïnvloed door de minimalsound, of omschrijf je jouw stijl nog steeds als funky? Heeft ‘minimal’ je op andere manieren beïnvloed? ‘Ik ben zeker weten beïnvloed door de minimalsound, en Godzijdank mag ik wel zeggen. Ik denk echt dat techno op een dood spoor zit tegenwoordig. Ik heb enorme voorkeur voor minimal, naast een geluid dat ik zelf omschrijf als ‘tweeky electroey groovy funky’. In ieder geval niets ‘hards’ meer. En ik hoop dat het publiek ook door deze minimalgeluiden wordt beïnvloed, omdat ik er tegenop zie om ‘hard’ te draaien alleen maar omdat luisteraars nog steeds een harde set verwachten.’

Iturnem

Iturnem